עמותות

עמותה הינה התאגדות של מספר אנשים לצורך קידום מטרות שונות ובכלל זה מטרות רווחה, תרבות, לימוד, דת, בריאות, ספורט וכו'. עמותה מחוייבת להגיש דוחות למס הכנסה למרות שהכנסתה איננה חייבת במס.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

הקמת עמותה – עמותה הינה התאגדות של מספר אנשים לצורך קידום מטרות שונות ובכלל זה מטרות רווחה, תרבות, לימוד, דת, בריאות, ספורט וכו'. הגוף המפקח על עמותות הינו רשם העמותות במשרד המשפטים. לצורך הקמת עמותה נדרשים שני חברי עמותה בלבד אולם רשויות המס איננן מכירות בעמותה כמלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) אלא אם קיימים בעמותה שבעה חברים לפחות. כחלק מהליך הקמת העמותה יש לקבוע תקנון לעמותה ובו יפורטו מטרות העמותה והדרך בה תפעל העמותה לצורך קידום מטרותיה.

המיסים החלים על עמותה – עמותה שהוכרה כמלכ"ר איננה חייבת במס על הכנסותיה  (אם כי ייתכן כי פעולות מסויימות במלכ"ר יוגדרו כפעילויות עיסקיות החייבות במס) אולם היא נדרשת להגיש דוח שנתי למס הכנסה הכולל את דוחותיה הכספיים וכן פרטים על מקורות הכנסותיה ועל הוצאותיה. עמותה פטורה ממע"מ על הכנסותיה ואף פטורה מדיווחים חודשיים או שנתיים למע"מ. משכורות שמשלמת העמותה חייבות במס הכנסה על ידי העובדים ובבטוח לאומי על ידי העובדים ועל ידי העמותה עצמה, בדומה למעסיק אחר ובנוסף חייבת העמותה במס נוסף על המשכורות שהיא משלמת – "מס שכר". מס שכר הינו בגובה 7.5%  מסכום המשכורות שמשלמת העמותה למעט עמותה שסך השכר השנתי בה נמוך מסכום של 180,500 ₪ לשנה (בשנת 2020) אשר פטורה באופן מלא ממס שכר.

אישור ניהול תקין – אישור ניהול תקין הינו אישור שנתי שמונפק על ידי רשם העמותות אשר נדרש לכל עמותה אשר מקבלת תקציבים או תמיכות מהמדינה או מגופים קשורים למדינה ובמקרים רבים גם מגופים שאינם קשורים למדינה. אישור על ניהול תקין מתקבל לאחר הגשת המסמכים השונים הנדרשים על ידי רשם העמותות ובכלל זה דוחות כספיים, דוח מילולי המפרט את פעילויות העמותה בשנה שחלפה ופירוט השכר של 5 מקבלי השכר הגבוה בעמותה. לצורך מתן האישור נערכת לעיתים בדיקה כי העמותה אכן פועלת במסגרת המטרות לשמן הוקמה וכי איננה מהווה עסק למטרות רווח במסווה של עמותה (למשל – באמצעות חלוקת משכורות גבוהות למקימי העמותה או לקרוביהם).

דילוג לתוכן