שכירים והחזרי מס

שכירים בעלי הכנסה גבוהה העולה על 651,600 ש"ח (נכון לשנת 2020) מחוייבים בהגשת דוח למס הכנסה. להחזרי מס זכאים שכירים רבים מסיבות שונות, הליך ההחזר פשוט ואיננו מצריך פתיחת תיק במס הכנסה.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

מי נדרש להגיש דוח – לפי פקודות מס הכנסה כל אזרח נדרש להגיש דוח שנתי למס הכנסה למעט אוכלוסיות מסויימות לגביהן נקבע פטור. הפטור הנפוץ ביותר הינו למי שהכנסתו הינה ממשכורת ואשר נוכה ממנה מס במקור בהתאם לפקודת מס הכנסה ואין לו הכנסות נוספות למעט הכנסות שפורטו בתקנות ואשר נוכה מהן מס במקור או שולמו בגינן מקדמות מס כנדרש (למשל הכנסות משכר דירה עליהן שולם מס של 10%). פטור זה מוגבל לכך שההכנסה ממשכורת נמוכה מסכום של 651,600 ₪ (בשנת 2020) כך ששכיר שהכנסתו גבוהה מסכום זה מחוייב לפתוח תיק במס הכנסה ולהגיש דוח מדי שנה, אף אם בשנה מסויימת הכנסתו פחתה מהסכום האמור וזאת כל עוד לא נסגר תיקו במס הכנסה.

בנוסף, שכירים נדרשים להגיש דוח שנתי גם אם הכנסתם נמוכה מ 651,600 ₪ במצבים מסויימים כגון:

  • בעל שליטה בחברה. לעניין זה בעל שליטה הינו מי שמחזיק ב 10% ממניותיה של חברה.
  • אדם שהעביר לחו"ל יותר מ 500,000 ₪ במהלך שנה.
  • אדם שהיקף עסקאותיו בניירות ערך עלה על 2.5 מיליון ₪ בשנה (מכירות בלבד).

החזרי מס – חישוב המס בישראל מתבצע תמיד על בסיס שנתי לפי שנות מס קלנדריות (למעט במקרים חריגים) כך שבמצבים רבים המס ששולם לאורך השנה גבוה מהמס השנתי הנדרש. מצב זה נגרם כתוצאה מכך שהמס נוכה במקור על ידי גוף (מעסיק, קרן פנסיה, חברת ביטוח, המוסד לביטוח לאומי, בנק וכו') שניכה את המס בהתאם לתקנות אולם ללא התחשבות בהכנסות האחרות של אותו אדם במהלך השנה. בנוסף, קיימים סעיפים רבים המקנים הטבות מס שונות בדרך של ניכויים (הפחתה של ההכנסה החייבת במס)  או זיכויים (הפחתה של המס עצמו) אשר ייתכן כי לא הובאו בחשבון בעת חישוב המס על ידי המעסיק או על ידי מנכה אחר. להלן המיקרים השכיחים בהם מגיעים החזרי מס:

  • אדם שעבד רק בחלק מהשנה
  • אדם שעבד אצל יותר ממעסיק אחד במהלך השנה
  • אדם שעבד במקביל אצל מספר מעסיקים ללא תיאום מס 
  • אישה שילדה במהלך השנה
  • מי שסיים תואר אקדמי באחת משתי שנות המס הקודמות
  • עולים חדשים
  • חיילים משוחררים
  • עובדים בעלי ילדים עם מוגבלויות
  • מי שגר בישובי ספר הכלולים ברשימות המפורסמות על ידי מס הכנסה
  • מי שהפקיד באופן עצמאי (שלא דרך מעסיקו) סכומים לביטוחי חיים, ביטוח אבדן כשר עובדה, קופת גמל או קרן פנסיה במהלך שנת המס
  • מי שתרם לעמותות ולמלכ"רים בעלי אישור לזיכוי בגין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
  • גרושים המשלמים מזונות
  • משפחות חד הוריות

חשוב להדגיש כי לא בכל המיקרים המפורטים לעיל מגיעים החזרי מס שכן ייתכן כי הנתונים כבר נלקחו בחשבון בעת חישוב המס על ידי המעסיק. כמו כן, ייתכן כי בחלק מהמיקרים התוצאה היא הפוכה ונדרשת השלמה של מס ששולם בחסר במהלך השנה ולכן חשוב מאוד לבצע בדיקה כי אכן מגיעים החזרי מס לפני הגשת הדוח. משרדינו צבר ניסיון רב שנים בהגשת החזרי מס, כך שבבקשות שאנו מגישים קיים בטחון רב כי אם מגיע החזר מס – ההחזר שיתקבל יהיה תואם את החישוב המוקדם, ואם לא מגיע החזר – לא תוגש הבקשה.

החזר מס ניתן להגשה עד שש שנים הקודמות לשנת המס הנוכחית.

בדיקת זכאות להחזרי מס איננה כרוכה בתשלום ושכר טרחה עבור הגשת החזרי מס מחושב כאחוז מסויים מהחזר המס התקבל ורק לאחר קבלת ההחזר בפועל.

תיקון 190 – במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה בוצעה רפורמה מקיפה באופן מיסוי קצבאות המשולמות על ידי המעסיקים, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח באופן המגדיל באופן משמעותי את הסכומים הפטורים מתוך הקצבאות.

קצבה המתקבלת לאחר גיל פרישה הינה הכנסה חייבת במס מלא למעט חלק מסויים ממנה, המוגבל בתקרה, הפטור ממס. שיעור הפטור המקסימלי על קצבה נכון לשנת 2020 הינו 52% מסכום קצבה של 8,510 ₪ (גם מי שקצבתו נמוכה מסכום זה עדיין יכול להיות זכאי לפטור המחושב לפי 8,510 ₪). שיעור הפטור אמור להתעדכן עד ל 67% בשנת 2025. קבלת הפטור המקסימלי מותנת באי משיכת פיצויי פיטורין פטורים ממס בתקופה של 32 שנים שקדמה לפרישה. 

 לצורך קבלת מלוא הזכויות יש לבצע הליך הנקרא "קיבוע זכויות" במסגרתו יקבע פקיד השומה את סכומי הפטור הן מפיצויי פיטורין המשולמים בעת הפרישה (אם משולמים) והן את אחוז הפטור מתוך הקצבה (פנסיה). הליך זה איננו הליך טכני בלבד והוא דורש תכנון שכן קיימות אפשרויות רבות ופקיד השומה קובע את שיעורי הפטור בהסתמך על בקשתו של הנישום.  התכנון חשוב במיוחד למי שממשיך לעבוד לאחר גיל פרישה ויש לו הכנסה מעבודה או מעסק עצמאי במקביל לקיצבה, שכן שיעורי המס על ההכנסה הכוללת עלולים להיות גבוהים מאוד. למשרדנו ניסיון רב בהגשת בקשות ל "קיבוע זכויות".

במסגרת תיקון 190 ניתנו גם הטבות מס מסויימות להשקעות פיננסיות לאחר גיל פרישה אולם חסכון המס הנובע מהטבות אלו בדרך כלל איננו גבוה כפי שמוצג על ידי חברות ביטוח, סוכני ביטוח ומשווקים פיננסיים המוכרים את תכוניות הביטוח/חסכון הללו.

דילוג לתוכן